ریز موج

به امواج الکترومغناطیسی که طول موج کمتر از امواج رادیویی و بیشتر از امواج فروسرخ دارند، ریزموج گفته می‌شود. این امواج در صنایع مختلف کاربرد دارد.

امواج الکترومغناطیسی طیف وسیعی از امواج رادیویی بلند تا امواج گامای بسیار کوتاه را دربرمی‌گیرد. چشم انسان فقط می‌تواند بخش کوچکی از این طیف به نام نور مرئی را تشخیص دهد.

ریزموج چیست؟

ریزموج‌ها یا مایکروویو شکلی از تشعشات الکترومغناطیسی، یعنی امواجی از انرژی الکتریکی و مغناطیسی هستند که با هم در فضا حرکت می‌کنند.

اگرچه ریزموج‌ها اولین‌بار در سال ۱۸۸۶ توسط هرتز تولید شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند، برای کاربرد عملی، ابتدا باید مولدهای مناسبی مانند کلایسترون و مگنترون (از انواع لامپ‌های خلاء که به‌عنوان تولیدکننده و تقویت‌کننده سیگنال عمل می‌کنند) اختراع می‌شد.

به ریزموج‌ها، «امواج رادیویی با طول موج کوتاه» نیز گفته می‌شود. محدوده فرکانس ریزموج‌ها بین ۱ گیگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز (طول موج بین ۱ میلی‌متر تا ۳۰ سانتیمتر) است. با استفاده از لامپ‌های خلاء کلایسترون و مگنترون فرکانس‌هایی تا حد گیگاهرتز تولید می‌شود.

امواج مایکروویو ماهیت «یک طرفه» دارند. این امواج به شکل مستقیم منتقل می‌شوند و برای برقراری ارتباط بهینه به آنتن‌های همردیف نیاز است. این شیوه انتقال مفید است، زیرا تداخل را کاهش می‌دهد و موج می‌تواند در مکان خاصی متمرکز شود. عیب روش انتشار خط دید این است که به آنتن بلندتر نیاز دارد، زیرا آنتن‌های کوتاه‌تر ممکن است تداخل ایجاد کنند. علاوه‌بر‌این، انحنای زمین ممکن است به‌عنوان مانعی برای انتقال ریزموج‌ها عمل کند. ریزموج‌ها درمقایسه‌با امواج رادیویی فاصله کوتاه‌تری را طی می‌کنند، بنابراین نیاز است بین آنتن‌ها تقویت‌کننده نصب شود.

ریزموج ها چه ویژگی هایی دارند؟

  • ریزموج‌ها در خطوط مستقیم حرکت می‌کنند، بنابراین ایستگاه‌های فرستنده و گیرنده باید به‌طور دقیق در همراستای هم قرار داشته باشند.
  • نحوه انتشار ریزموج ها انتشار خط دید (مستقیم) است. بنابراین، برج‌هایی که ایستگاه‌ها روی آن‌ها قرار می‌گیرند، باید به گونه‌ای قرار داده شوند که انحنای زمین یا موانع دیگر در ارتباط اختلال ایجاد نکند.
  • ازآن‌جا که انتقال ریزموج‌ها یک طرفه است، گیرنده‌های موجود در یک ردیف می‌توانند سیگنال‌ها را بدون تداخل دریافت کنند.
  • ریزموج‌ها از ساختمان‌ها عبور نمی‌کنند، بنابراین گیرنده‌های داخلی چندان کارآمد نیستند.
  • ریزموج‌ها اغلب توسط لایه‌های جوی شکسته می‌شوند و تغییر جهت می‌دهند. مدت زمان رسیدن پرتوهای شکسته‌شده به مقصد نبست‌به زمان رسیدن پرتوهای مستقیم بیشتر است.

    تاثیر منفی ریزموج ها بر سلامت انسان

    وقتی دمای بافت از ۴۳ درجه سانتیگراد بیشتر شود، اثر حرارتی امواج مایکروویو بافت زنده را تخریب می‌کند. بر‌این‌اساس، قرارگرفتن درمعرض امواج مایکروویو شدید با توان بیش از ۲۰ میلی‌وات در هر سانتی‌متر مربع بافت بدن مضر است. عدسی چشم انسان تحت‌تاثیر امواج با فرکانس ۳۰۰۰ مگاهرتز قرار می‌گیرد و مواجهه‌ی مکرر و طولانی می‌تواند به آب مروارید منجر شود.

    امواج رادیویی و ریزموج‌های با توان بسیار پایین‌تر (در حد میکروات بر سانتی‌متر مربع) از مقدار ۱۰ تا ۲۰ میلی‌وات بر سانتی‌متر مربع موردنیاز برای تولید گرما در بافت‌های زنده، چنانچه در فرکانس‌های بین ۵ تا ۱۰۰ هرتز تنظیم شوند که هم‌اندازه فرکانس امواج مغزی است، می‌توانند اثرات منفی بر توازن الکتروشیمیایی مغز و رشد جنین داشته باشند.

    زومیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *